Formann Jimmy Valentine bar pistol på jobben. Da en del reparatører og håndverkere på jernbaneverkstedet i San Antonio, Texas, gikk ut i streik høsten før, blei de oppsagt på flekken og erstatta av sammenraska streikebrytere, mange ganske tvilsomme eksistenser, flere under påtatte navn. Bråk på arbeidsplassen var dagligdags, men skytevåpen respekterte de iallfall.
Han nikka litt surt til Bloom, som la fra seg verktøyet og tok beina fatt. Det han var mindre begeistra for var at reparasjonssjefen** var fraværende uten å ha meldt fra på noen måte. Det fikk vel være. Ingen av dem hørte til nykomlingene i alle fall. Uansett var det en jobb å gjøre. 704 skulle settes i drift og måtte gjøres klar. Hun hadde vært innblanda i en kollisjon den 18. desember, men var nå ferdig reparert og skulle settes inn igjen samme ettermiddag.
Dagen før hadde hun blitt testa og lot til å være i orden. I dag hadde de kjørt opp stimen, men tydeligvis var det noe i veien med ventilene, så man hadde slokka varmen og latt trykket synke. Men nå var jo disse ventilene justert, og det var klart for å stime opp igjen. 5 atmosfærer, 8 atmosfærer, 11 atmosfærer, 14 atmosfærer, 17 atmosfærer, 20 atmosfærer, 23 atmosfærer, 26 atmosfærer, 29 atmosfærer, 32 atmosfærer, 35 atmosfærer...
704, fra colfa.utsa.edu |
Slik endte altså livet til 704, samt liva til 26 personer i og omkring verkstedet. 50 blei registrert skadde og 10 var savna, antatt døde.
*Mike Bloom er psevdonym, jeg har ikke klart å oppdrive navnet.
**Har ikke klart å oppdrive navnet hans heller.
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
SvarSlettMens vi er inne på dette med tog:
SvarSletthttp://www.loc.gov/jukebox/recordings/detail/id/2675/